dilluns, 18 de març del 2013

Aquellos polvos trajeron estos lodos, text de Pablo López Gómez (EL PAÍS)

Considere que aquest text cal tenir-lo en compte, i molt. Si no, anem cap al desastre TOTAL:

Acerca de la noticia del 86% de aspirantes a profesores que presentaron graves fallos en sus exámenes de oposición, voy a permitirme señalar un aspecto que vengo observando desde hace tiempo en los 30 años que llevo ejerciendo como profesor. Cada curso, cualquier profesor de la ESO que sea medianamente exigente recibe un importante número de “observaciones” y otras señales procedentes de diversos ámbitos de su entorno que apuntan hacia la conveniencia de no ir demasiado lejos con eso de exigir, porque no es bueno convertirse en un ogro ni frustrar a nuestros infantes. El resultado, hora es de decir las cosas en voz alta y si es que de verdad queremos resolver los problemas que tenemos, ha sido que la exigencia en la ESO ha bajado tanto que se puede aprobar de cualquier manera, es decir: con un bagaje muy pobre. Sucede que esos alumnos que aprueban llegan a Bachillerato, donde el sistema hasta aquí descrito ya está instalado, y que no me hable nadie de que luego viene la Selectividad, porque sucede otro tanto. ¿Y dónde acaban esos alumnos que han obtenido su ESO, su Bachillerato y su Selectividad en estos términos? En los estudios superiores, claro. Muchos de ellos son alumnos muy sólidos, pero otros no puede decirse que lo sean porque llevan años aprobando “de rebaja”. Y llegan a la universidad con ese sistema muy interiorizado. Tengo amigos profesores universitarios que me hablan de esto y lo que me cuentan hace que no me extrañe de esa noticia del 86%. Si queremos acabar con esta situación, tendremos que empezar por instaurar esta regla: el aprobado para el que lo trabaja, desterremos presiones y paños calientes.— Pablo López Gómez.

dijous, 21 de febrer del 2013

MATÈRIA DEL SEGON EXAMEN DE LA SEGONA AVALUACIÓ

Tema 12. L'obra de Ramon Llull

Ramon Llull
1. Vida i ambient històric (teòric)
2. El pensament de Ramon Llull (teòric)
3. L'obra literària (teòric)
4. La llengua de Ramon Llull (teòric)

Tema 13. La prosa medieval i religiosa
1. La predicació oral i escrita (teòric)
2.La crisi del segle XV (teòric)
3. Sant Vicent Ferrer (teòric)
4. Francesc Eiximenis (teòric)
5. Anselm Turmeda: una dissidència (teòric)

I un text amb unes qüestions pràctiques.

dimarts, 15 de gener del 2013

MATÈRIA DEL PRIMER EXAMEN D'AQUESTA AVALUACIÓ

Ací us deixe la matèria del primer examen d'aquesta avaluació

TEMA 11
Els inicis de la literatura

1. Els primers textos
1.1. El naixement de les llengües romàniques (teòric)
1.2. Els primers textos (teòric)
1.3. La consolidació de la llengua literària: Les Cròniques, l'obra de Llull i la cancelleria reial (teòric)

2. Les Cròniques (teòric)
2.1.El llibre dels fets de Jaume I (teòric)
2.2. La Crònica de Bernat Desclot (teòric)
2.3. La Crònica de Ramon Muntaner (teòric)
2.4. La Crònica de Pere el Cerimoniós (teòric)

3. La poesia trobadoresca
3.1. La poesia trobadoresca i la literatura catalana (teòric)
3.2. Trobadors i joglars (teòric)
3.3. La concepció de l'amor (teòric)
3.4. Els gèneres de la poesia trobadoresca (teòric)
3.5. Els trobadors catalans (teòric)

I la part pràctica serà semblant a aquest model (d'un examen que vaig posar fa algun curs, com veureu us he penjat dos models -un de poesia i l'altre de prosa-, i la puntuació és orientativa):


  1. TEXT DE JOAN MARAGALL (4)

Cant espiritual

Si el món ja és tan formós, Senyor, si es mira
amb la pau vostra a dintre de l'ull nostre,
què més ens podeu dar en una altra vida?

Però estic tan gelós dels ulls, i el rostre,
i el cos que m'heu donat, Senyor, i el cor
que s'hi mou sempre... i temo tant la mort!

Amb quins altres sentits me'l fareu veure
aquest cel blau damunt de les muntanyes,
i el mar immens, i el sol que pertot brilla?
Deu-me en aquests sentits l'eterna pau
i no voldré més cel que aquest cel blau.

Aquell que a cap moment li digué "-Atura't"
sinó al mateix que li dugué la mort,
jo no l'entenc, Senyor, jo, que voldria
aturar a tants moments de cada dia
per fe'ls eterns a dintre del meu cor!...
O és que aquest "fer etern" és ja la mort?
Mes llavores, la vida, què seria?
Fóra, només, l'ombra del temps que passa,
i la ilïlusió del lluny i del a prop,
i el compte de lo molt, i el poc, i el massa,
enganyador, perquè ja tot ho és tot?

Tant se val! Aquest món, sia com sia,
tan divers, tan extens, tan temporal:
aquesta terra, amb tot lo que s'hi cria,
és ma pàtria, Senyor: i no podria
ésser també una pàtria celestial?
Home só i és humana ma mesura
per tot quant puga creure i esperar:
si ma fe i ma esperança aquí s'atura,
me'n fareu una culpa més enllà?
Més enllà veig el cel i les estrelles,
i encara allí voldria ésser-hi hom:
si heu fet les coses a mos ulls tan belles,
si heu fet mos ulls i mos sentits per elles,
per què aclucà'ls cercant un altre com?
Si per mi com aquest no n'hi haurà cap!
Ja ho sé que sou, Senyor; pro on sou, qui ho sap?
Tot lo que veig se vos assembla en mi...
Deixeu-me creure, doncs, que sou aquí.
I quan vinga aquella hora de temença
en què s'acluquin aquests ulls humans,
obriu-me'n, Senyor, uns altres de més grans
per contemplar la vostra faç immensa.
Sia'm la mort una major naixença!

Qüestions:
  1. Amb qui parla el poeta? (0,5)
  2. Fes la paràfrasi del poema. (1)
  3. Et sembla realment un cant a la vida espiritual? (0,5)
  4. Hi veus escepticisme? (0,5)
  5. Quin és el tema? (0,5)
  6. Mètrica de les dues primeres estrofes. (1)

  1. TEXT DE RAMON LLULL: (1,5)



III. De la traïció que Na Renart tractà del rey


Molt desplach a Na Renart e a sos companyons com no foren del concell del rey; e en aquell punt Na Renart concebé en son coratge trahició, e desijà la mort del rey. E dix al Orifan aquestes peraules: - D'aquí avant gran inamistat serà enfre les bèsties qui mengen carn e les bèsties qui mengen erbe; car lo rey e sos consellers mengen carn, e vosaltres no havets en son concell neguna bèstia qui sia de vostra natura, ni que vostre dret mantenga -. L 'Aurifan respòs, e dix que en la Serp e en lo Gall havia sperança que rahonarien son dret en la cort del rey, car eren bèsties qui no vivien de carn. Respòs Na Renart, e dix que en una terra se sdevench que .I. crestià havia .I sarrahí en quí molt se fiave, e al qual feya molts de plers; el serrahi, per ço cor era a ell contrari per llg, no ll podia portar bone volentat, ans considerave tots jorns com lo auciés. - E per açò, Sènyer Orifan - díx Na Renart-, tan són la Serp e el Gall d'estrany linatge a vós e a vostros companyons, que jatcia asò que no mengen carn, per tot açò nous hi fiets, ans creats per cert que consintran en tot ço qui sia dampnatge de vós e de tots vostros companyons.

   
 
Molt contrarià a la guineu i als seus companyons no ésser del consell del rei, i des d'aquell moment la guineu, en el seu interior, va concebre la traïció i desitjà la mort del rei. Digué a l'elefant:
-"D'ara endavant hi haurà gran enemistat entre les bèsties carnívores i les herbívores, car el rei i els seus consellers mengen carn i vosaltres no teniu en el consell cap bèstia que sigui de la vostra naturalesa que mantingui el vostre dret."
L'elefant va respondre que tenia l'esperança que la serp i el gall defensarien els seus drets en la cort del rei ja que no eren animals carnívors. Va respondre la guineu i digué que en una terra hi havia un cristià que tenia un sarraí del qual es fiava molt i a qui donava molts de plaers; però el sarraí, que per llei li era contrari, no li podia tenir afecte sinó que pensava tots els dies com el podria matar.
-"I per això, senyor elefant -digué la guineu-, la serp i el gall són de llinatge tan estrany al vostre i al dels vostres companys que, encara que no mengin carn, no us en fieu i tingueu com a cosa segura que consentiran tot el que perjudiqui a vós i als vostres companyons."

QÜESTIONS: Llegeix aquest fragment del “Llibre de les bèsties” (III. De la traïció que Na Renart tractà del rey) i digues què enutja la guineu i què provoca aquest enuig? Per aconseguir els seus propòsits, la guineu pretén utilitzar un altre animal. Quin és aquest animal? Quins arguments i tècniques fa servir per convèncer-lo la guineu?

dijous, 3 de gener del 2013

DATES DE LA SEGONA AVALUACIÓ (DEFINITIVES)


EXÀMENS D’AVALUACIÓ (2)

Primer: 6 de febrer (1r A)
          i 13 de febrer (1r B)

Segon: 8 de marc (1r A) 
          i 7 de marc (1r B)

LLIBRES DE LECTURA OBLIGATÒRIA (3)

Francesc Gascó, Rondalles de Beneixama, Germania, Alzira. (1r trimestre)

Salvador Espriu, Poemes i narracions (Antologia), Editorial Bromera. (2n trimestre)

PROVA DE LECTURA: 13 de febrer (1r A) i 11 de febrer (1r B)


dimecres, 12 de desembre del 2012

dimecres, 28 de novembre del 2012

DIGLÒSSIA


Diglòssia

El concepte de diglòssia es refereix a una situació lingüística relativament estable en què, al costat dels principals dialectes de la llengua (que pot incloure una forma o diverses formes regionals normativitzades), hi ha una varietat molt divergent, altament codificada, sovint gramaticalment més complexa, vehicle d’un cos de literatura escrita ampli i respectat, procedent d’un període més antic o d’una altra comunitat lingüística, que és àmpliament apresa en l’educació formal i usada sobretot com a llengua escrita i com a parlar formal, però que no ho és per cap sector de la comunitat en la conversa ordinària.
El cas més sovint citat de diglòssia és el de la Suïssa alemanya, on tota la població coneix dues varietats ben diferents de l’alemany: l’alemany comú (literari) i el suís-alemany o Schwyzertütsch, els quals són clarament distingits en les dues funcions assenyalades pel lingüista Ferguson (que va forjar el concepte de diglòssia l’any 1959). Hi ha casos, però, en què la noció de diglòssia tal com la va elaborar aquest autor resulta insuficient. Per això actualment preval la tendència a generalitzar-la i es considera diglòssica tota situació en què es dóna una varietat alta (A), vehicle normal per a la comunicació més formal, i una varietat baixa (B), vehicle per a la comunicació familiar o quotidiana, essent aquestes varietats clarament diferenciades.
Us sembla que en els territoris de parla catalana es constata una situació diglòssica? Hi ha cap època històrica en què el català s’hagi trobat en un cas de diglòssia? En concurrència amb quina altra llengua?

(extret d'un apunt de la xarxa)


dimecres, 14 de novembre del 2012

MATÈRIA DE la 2a PROVA DE LA PRIMERA AVALUACIÓ

TEMA 10
Variació i ús de la llengua

1. Unitat i varietat en la llengua (teoria)
1.1. La variació diastràtica (teoria)
1.2. La variació discrònica (teoria)
L'origen de la llengua (teoria)
1.3. Domini lingüístic i variació diatòpica (teoria i pràctica)
El valencià (pràctica)
1.4. La variació diafàsica (pràctica)

2. La unitat de la llengua
2.1. Normativització lingüística i varietat estàndard (teoria)
2.2. L'itinerari cap a la normativa (teoria)

3. La llengua i els parlants
3.1. Contacte de llengües (teoria)
Bilingüisme i diglòssia (teoria)
Conflicte lingüístic i substitució lingüística (teoria)
Actituds i prejudicis lingüístics (teoria i pràctica)
Normalització lingüística (teoria)

Per tal de preparar la prova pot anar-te bé mirar les qüestions núm. 1, 2, 4, 5, 6, 7, 9 i 10.